Op Groot Gelders Avontuur in de regio Arnhem

Daphne en haar dochters, zusje en nichtje gaan op Groot Gelders Avontuur. Hun reis begint in het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem. Daar krijgen zij een envelop en komen erachter wat het verrassingsweekend in de regio Arnhem nog meer voor hen in petto heeft. En dat is een groot avontuur!

Nederlands Openluchtmuseum

We beginnen ons Groot Gelders Avontuur met een gebakje en drankje bij de ingang van het Nederlands Openluchtmuseum. We hebben uitzicht op de ouderwetse trein en maken kennis met Marcel, onze gids, die ons wat meer over het museum gaat vertellen. Hij maakt direct een goede beurt door de meiden te vertellen dat we allereerst met het treintje gaan. De gebakjes worden snel opgegeten. We zijn er klaar voor!
Na een ritje met de trein lopen we door een deel van het museum. Het Nederlands Openluchtmuseum is groot, al vrij snel weten we zeker dat we een keer terug komen omdat we vandaag maar een deel zien. De meiden genieten van het verzorgen van de dieren, dansen op muziek uit verschillende culturen, lopen door huisjes van vroeger en zien hoe deze veranderen door de tijd heen en schrikken van poppen die soms in de huizen verstopt zijn. We hebben het enorm naar onze zin. Kinderen leren hier echt iets over de geschiedenis door het te ervaren en dat maakt een stuk meer indruk dan iets leren uit een boek. De tijd vliegt voorbij, maar voordat we weg moeten, eten we in Pannenkoekenherberg de Hanekamp. De speelhoek is geweldig voor jonge kinderen en de pannenkoeken zijn heerlijk. Met een gevulde buik stappen we in de auto naar ons volgende avontuur.

Blogtrip Arnhem 3

De Spelerij – Uitvinderij

De Spelerij is de wonderlijkste speel- en ontdekplek van Nederland” lezen we op internet als we onderweg zijn. Zodra er verder gelezen wordt en de meiden horen dat ze daar kunnen knutselen in de Uitvinderij, hebben ze het nergens anders meer over. Knutselen is zo ongeveer wat ze het liefst doen, het autoritje kan niet snel genoeg voorbij gaan. Bij binnenkomst mogen de meiden, na een korte uitleg over de apparaten, direct aan de slag. Zagen, boren, schuren, verven, hier kan alles wat normaal thuis niet kan. Met piepschuim, hout en papier maken ze de mooiste kunstwerken. Ze maken een notitieblokje waar ze, terecht, erg trots op zijn. Een keus kunstwerkje. De tonnen waar ze spattekeningen met verf kunnen maken zijn favoriet. Terwijl de een de tonnen laat draaien, kiest de ander de volgorde van de kleuren verf. Iedere tekening ziet er anders uit. Wanneer de verftekeningen in de magnetron gedroogd zijn kunnen ze er met een stans maskers van maken. Wat enorm leuk om te doen. Buiten in de Spelerij ontdekken de meiden allemaal bijzondere speeltoestellen. We kijken onze ogen uit. Na het spelen en uitvinden is het helaas tijd om te gaan. Jeli verzucht: “Mama, kunnen we hier nog een naar toe als ik 10 ben? Dan kan ik ook een kunstwerk maken van metaal”. Dat lijkt ons allemaal een goed plan.

Blogtrip Arnhem 4

Droompark Hooge Veluwe

Na een hele dag spelen, ontdekken en leren gaan we naar onze slaapplek van dit weekend. We mogen slapen bij Droompark de Hooge Veluwe. De receptie is al dicht, maar alles wat we nodig hebben ligt klaar bij het restaurant. We hebben een prachtig huisje met 4 slaapkamers, 2 badkamers en een grote woonkamer met keuken. De kamers worden verdeeld en dan gaan we een hapje eten bij het Boshuis op het park. Ook de volgende ochtend kunnen we daar ontbijten. Wat een luxe zeg! De jongen van de bediening brengt ons koffie, thee en verse eitjes. Beter kan je de dag niet beginnen. Namé en ik maken nog een rondje over het park. Er zijn leuke speeltuinen, we bekijken het sanitair wat bij de camping hoort en de zwembaden. We zijn het eens, het is een leuk park. Hier zouden we ons in de zomer prima vermaken. Dan is het tijd om de auto in te pakken. We gaan naar onze laatste stop dit weekend: Burgers’ Zoo!

Blogtrip Arnhem 2

Burgers’ Zoo

We beginnen ons laatste avontuur van dit weekend in de Bush van Burgers’ Zoo. De meiden ontdekken overal leuke paadjes tussen de bossen door, een grote waterval en spannende paden over het water heen. Gelukkig bereiken we iedere keer de overkant met droge voeten. In het Bushrestaurant eten we een heerlijk soepje met een gezonde smoothie. Dan zijn we klaar voor onze rondleiding. De mevrouw die ons rondleidt laat ons nog een klein stukje Bush zien en daarna gaan we naar de Ocean. De vragen van de meiden blijven maar komen. Jeli vraagt: "Het is hier vet groot, hoe kunnen vissen hier de weg weten?". Vol met feiten over de zeedieren gaan we door naar de Savanne. Giraffen, zebra’s en neushoorns hebben hier enorm veel ruimte om te leven. Het verhaal over stropers die de neushoorns willen doden om hun hoorns maakt veel indruk. Bijzonder om te horen dat deze dieren ’s nachts op een beveiligde plaats binnen in de dierentuin zijn. Nomi belooft aan de gids: “Wij doen de dieren echt niks hoor, je kan ons wel vertellen waar ze ’s nachts zijn”. Helaas weet de gids het zelf ook niet. Dan is het tijd om afscheid van de gids te nemen met een hoofd vol informatie over een deel van de dieren in Burgers’ Zoo. Nu is het tijd voor apenkooien! Wat een enorm leuke buitenspeeltuin is dit zeg. De meiden vermaken zich hier enorm goed.

Ons Groot Gelders Avontuur zit erop. Wat hebben we enorm genoten van de leuke uitjes in de regio Arnhem. Het liefst willen we overal nog een keer naar terug. Daar gaan we vannacht vast over dromen, want na al dat spelen en ontdekken zijn we wel een beetje moe!